keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Sykkivää elämää

Tuntuu, että aivot sulaa kun on näin kuuma. En nauti ollenkaan "kesäkeleistä". Mun mielestä olisi paljon kivempaa vietellä kesää, jos lämmöt heiluis jossain 10-20 asteissa ja aurinko paistaisi harvakseltaan. Ei kuumilla keleillä yksinkertaisesti jaksa heittää lenkkiä. Hiisi-parkakin on ihan läkähdyksissä villojensa kanssa.

Aamulenkiltä viileiden kelien aikaan.


Normaalioloissa kun tulee lenkkeiltyä, teen aamuaerobisen kävelylenkin suunnilleen viitisen kertaa viikossa. Kävelylenkki on siis peruskunnon kohotusta. Lisäksi juoksen "vauhtilenkin" (vauhtikestävyys) kaksi-kolme kertaa ja intervallilenkin (maksimikestävyys) kerran viikossa.

Kävelylenkin pituus vaihtelee päivästä riippuen, eli onko minkä verran muuta treeniä suunnitelmissa tehdä, eli 30:sta minuutista kahteen tuntiin. Vauhtilenkkiin kuuluu 15 minuutin lämmittely ja toinen vartti menee loppuverkkaan. Itse juoksuosuus on 30 minuuttia. Intervallilenkin lämpät ja loppuverkat on parisenkymmentä minuuttia ja vedot palautuksineen kestää yhteensä 40 minuuttia: 10x3min vetoja, joiden välissä minuutin palauttelut.

Olen käyttänyt sykemittaria nyt ahkerasti ja olen huomannut, että kunto kohoaa paljon tehokkaammin sen avulla, kuin ilman sitä. Lisäksi se auttaa hyvin hahmottamaan omia sykealueita ja kuulemma myöhemmin pystyy jo arvioimaan oman sykkeenkin jopa ilman mittaria. Itse olen laskenut maksimisykkeen ja sykealueet lenkeille sen "karkean" laskukaavan mukaan. Eli esimerkiksi maksimisyke: 220 - oma ikä. Minun sykealueet: maksimisyke 194, peruskunto 113-136, vauhti 136-165, maksimi 165-194.

Olen siis todella ollut tyytyväinen tähän Suunnon sykemittariin! Ainut miinus, minkä olen havainnut, on sykevyössä. Se tuntuu ottavan ainakin alkulenkistä tosi herkästi tärinästä "sykkeitä", eli nostaa sykkeet mittarissa korkeammaksi kuin mitä ne todellisuudessa on. Lisäksi joskus tietyissä liikkeissä tai asennoissa, esim kyykyissä ja maastavedoissa, vyö hävittää sykkeen. Mutta toisaalta, olen diggaillut niin paljon, että ei nuo pienet ongelmat oikeesti tunnu missään. Suosittelen kyllä hankkimaan mittarin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti