keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

Kuolevainen

Argh! Miten voi olla, että ei mieli usko kehon vanhenevan? Nuorempana ei "tarvinnut" lämmitellä, ei venytellä, käydä hieronnassa tai muutenkaan miettiä kehonhuoltoa. Vaan nytpä pitää. Nyt piruvie muuten pitääkin! Vasta kirjoittelin, kuin minulla oli kinttu kipeänä kevään (revähdys tai tulehdus) ja kuin oikea olkapää kipeytyi viimeviikolla. Jepjep. Eilen en laiskuuttani viitsinyt pesäpallossa lämmitellä ja kuinkas sitten kävikään... Nilkat ne muljusivat ja nivuset paukkasivat. Tämä päivä onkin sitten vähän kinkkailemalla menty, uskoisin huomenna olevani kuitenkin jo tikissä! Toivoisin...

Olen aina ollut niin pahvi, että en ole jaksanut yhtään arvostaa kehonhuoltoa, eli toisin sanoen omaa kehoani. Mielestäni venyttely on aina ollut ihan turhaa ja tosi puuduttavaa. Hieronnassa olen kerran käynyt ja se oli niin tuskaisa kokemus, että olen vältellyt sittemmin. Alkulämpät ja loppuverkat on olleet vaan turhaa ajan haaskausta, aina on ollut mukamas niin kauhea kiire, ettei ole ehtinyt. Mukamas.
Ja mikä ehkäpä tärkeintä, se lepo. Enpä muista milloin olisin pitänyt ihan oikeaa lepopäivää ja vaan levännyt. Huhhuh. Sit vielä se toisenlainen lepo: nukkuminen. Olisi erityisen suotavaa nukkua 8+ tuntia yössä. Mutta täytyy sanoa, että en ole sitäkään noudattanut varmaan viimeiseen kahteen vuoteen. Nyt on minun yöuneni kuitenkin parempaan suuntaan jo menossa, sillä unta riittäisi ja olen aikaistanutkin nukkumaanmenoani. Pienin askelin lähemmäs levollista mieltä!

Stressaaminen on myös ollut vahvasti läsnä elämässäni viimeisen kolmen vuoden aikana. Milloin mitäkin asiaa on pitänyt murehtia. Olen huomannut sen vaikuttavan niin moneen asiaan elämässäni. Nyt olen pyrkinyt pikuhiljaa sietämään ja käsittelemään stressiä, sekä poistamaan ja vähentämään stressiä aiheuttavia asioita elämässäni.




Kuten jo sanottua, perjantaina on minulla lepopäivä. Olen jo hankkinut paljon DVD:itä katsottavaksi, esimerkiksi sain hyppysiini Game of Thronesin ensimmäisen tuotantokauden. Ihan vaan sen takia, että minua kiinnostaa nähdä miksi porukka mesoaa siitä niin paljon. Perjantaille olen myös varannut kokohieronnan itselleni, jaiks! Vähän jännittää, että kuinka se sattuu ja mikä on fiilis sen jälkeen. Lauantaina taasen olen päättänyt hiukan hemmotella itseäni, ystävä hyvä leikkaa hiukseni - jeejee! 




Nyt on siis ihan tosi oikeesti alettava pitämään huolta itsestään. Tässä lupauksia itselleni:

1. Pyhitän viikosta yhden päivän totaalisesti levolle.
2. Nukun vähintään kahdeksan tunnin yöunet joka yö.
3. Lämmittelen kunnolla ennen jokaista urheilusuoritustani, sekä teen hyvät loppuverkat aina jälkeen jokaisen suorituksen.
4. Opettelen venyttelemään 2-3 kertaa viikossa.
5. Alan käymään säännöllisesti hieronnassa.
6. Hankin sen pirun Foam Rollerin. Ja käytän sitä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti